Champinjonsoppa!

Underbart god soppa!
Passar utmärkt att frysa in åxå.


Detta behöver man till ca 4-6 portioner:

500g champinjoner
2 msk smör
1 grönsaks el. svamp buljong. (Jag hade även i lite viltfond)
1 stor gul lök
5 cm hackad purjolök
1/2 dl vitt vin
5 dl grädde
2 dl vatten
salt och peppar

Eftersom jag kommer mixa soppan när den är klar så kan man grovhacka svampen och löken men om man inte vill mixa så är det smartast att finhacka det istället.
Så grovhacka svampen och löken och bryn i smöret.
Häll på vattnet, buljongen vinet och grädden och koka upp.
Reducera ner soppan 1/4 del.
Smaka av och mixa.







Jag sparade några champinjoner till garnering. Dessa skivade jag och stekte upp lite snabbt i olivolja tilsammans med persilja!

Gott!! :D



Ett smaktips om man vill få soppan lite matigare kan man ju tillägga lite potatis.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0