18:e dagen...

... Kan vara en av GMU:ns längsta och mest produktiva dagar.
Började med att i morse vid 07:30 med ett BRAK. Denna gång ett extra tufft och längre BRAK. Där efter kort vila och sedan på med all stridsutrustning. Dvs alla skydd, västar och hämta ut vapnet.
I lastbilen M20 fick vi åka till skjutbanan :)
Haha riktig militarystyle haha!
M20 är en asgammal militärlastbil. Man sitter på en varsin träbänk vågrätt på ett dukklätt flak.

Liggade skjutning var det idag som gällde. Jag var riktigt frustrerad kan jag säga. Jag fick inte alls till det lika bra slm sist. Jag fick ej ner huvudet som jag ville, inte heller kunde jag se så bra som jag vanligtvis brukat. Allt tack vara det fantastiska kroppskyddet. Vi har ju skjutit utan det förut men nu ska vi börja lära oss hur det är att bära det jämt. Ta det för vana alltså vid skjutning osv.
Efter mkt hjälp o råd ifrån löjtnanten och sergeanten så visade det sig att både min hjälm och kroppsskydd är för stort. Bara o byta i morgon när det är tvättbyte!

Utöver skjutningen så fick vi även lära oss TOS "Taktiskt Omhändertagande Skadad"
Hur man ska gå tillväga osv.
Vi fick grundligt lär oss hur man stoppar en blödning. Och hej och hjälp mig!
Man använder sig av en sk. CAT.
En rem med kardborre med en vev på.
Man sätter den runt armen/benet you name it, sen virar Man på pinnen tills blodet slutar rinna.
Vi fick alla pröva på oss själva och sedan kontrollerade Sergeanten. Det var det VÄRSTA jag vart nästill med om!!!! Fy fan vilken smärta!!!
När jag dragit åt så mkt själv att jag fick kippa efter andan då säger sergeanten "- men herregud Finnström denna går ju vrida 4 varv till"
Jag ville dö. Fruktansvärd smärta.
Efter det skulle vi göra på varandra.
Samma hände där. Janni drog o jag mådde illa. Sergeantendrog sen 2 varv till på mig. Det gjorde så fruktansvärt ont att jag höll på att spy. Tårarna sprutade och spyan satt i halsen. Då var vi dessutom tvungna att stå stridsredo åxå! Nej USCH detta var inget kul moment!
Ber till gud att jag aldrig behöver använda den på mig mer!!

Nej nu måste jag sova. Allt för sent nu!
Tack o hej, :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0